Facebook icon Instagram icon

Баги в поміч: історія одного тандему

#Люди 22 Жовтень, 2021 Автор:

0

Людям потрібні комунікації. Два роки тому дискусії на цю теми мали б зовсім інший відтінок, але сьогодні нас змінили карантинні реалії, і ми зовсім по-іншому ставимось до соціальних зв’язків. А як щодо творчості? Іноді самотність стає поштовхом для творення нових сенсів. Але бувають і творчі дуети, де саме єднання поглядів, знань і навичок народжують оригінальний та дуже цікавий продукт. Приклад тому – тандем Юрія Тимошенка і Тома Конаті, резидентів СИГМА-2021 на Вимірювачі

Про СИГМУ-2021
СИГМА-2021 – це індивідуальні резиденції на заводі «Eлектровимірювач» у Житомирі, які були організовані з метою популяризації мистецтва звуку та виявлення нових саунд-арт-практик. Колишній гігант промисловості, що виготовляв електронні музичні інструменти, став майданчиком досліджень та творчих експериментів. Цьогорічна резиденція отримала назву «СИГМА», тобто Σ – 18 літера грецької абетки, але вбирає у себе значно більше сенсів. В електроніці сигма-дельта – спосіб модуляції, що забезпечує цифрування сигналу з заданими характеристиками в робочій смузі частот. У математиці великою грецькою літерою Σ позначають суму. У контексті проєкту СИГМА мала показати сумарний результат взаємодії резидентів і заводу. В рамках проєкту мали відбутись експерименти зі звуком, пошуки й знахідки нових сенсів та проєкція минулого заводу «Електровимірювач» на сучасне та майбутнє. Чотири воркшопи, чотири презентації та концерти експериментальної музики стали частиною історії заводу як нового простору з великим майбутнім.

Про Тома Конаті
Магістр музичних та медіатехнологій Том Конаті виріс у сім’ї, де знали і любили музику. У своїх дослідженнях Том вивчав творчу практику та концепцію медіа в сучасній та експериментально обґрунтованій рамці. Також як митець він мав досвід вивчення інтерактивних технологій, а у 2012 році заснував компанію під назвою «MAKER.IE», де навчав творчих технологій художників та музикантів. За плечима Тома також створення просторів для експериментальної практики та творчої співпраці.


Про Юрія Тимошенка
Юрій – музикант, митець та автор експериментальної електронної музики та цифрового візуального мистецтва. За плечима навчання у Києво-Могилянській академії та участь у багатьох проєктах разом з командою Carbon Community та індивідуально. Остання з тем, над якою активно працював Юра, – мистецтво з терапевтичним ефектом.

Під час резиденції музиканти-експериментатори працювали над ідеєю «Echo Bugs: A Mediation Technology». Світ Echo Bugs – це звукові помилки, баги, завдяки яким ми по-новому дивимось на різні складові робочого процесу, що над ними працюють музиканти й артисти: ремонт і модифікацію, структуру і доступність та інші.

Про результати
Результатами роботи тандему стали декілька проєктів, кожен з яких є цікавим та особливим.
«You are bugging me (and I love you for it)» – проєкт, який має філософський підтекст. Він про помилки, які у комп’ютерній науці називають «bug». А також це проєкт про другий шанс, виправлення, «debugging» наших внутрішніх моделей – досвід, який дозволяє робити кращим оточення, думки, життя. На помилках ми навчаємось, вони підсилюють нас та роблять мудрішими. І тоді ми починаємо цінувати баги…
Кінетична скульптура «Люди, які знали машини» – маленький пам’ятник працівникам заводу «Електровимірювач». Це шана майстерності й знанням людей, завдяки яким завод здобув свою славу. Геометричні елементи скульптури уособлюють точність та зосередженість працівників, рівна ротація налаштовує нас на сприйняття часу, визначає власну цінність знань та досвіду, але не впливає на відданість та надійність патріотів заводу. Латунні дроти символізують єдність та зв’язок зі спільнотою. «Баги в сплячому режимі» – не просто підбірка інтегральних мікросхем 1980 – 2000-х років. Результат проєкту – така собі консервація даних, які фактично можуть у такому ж стані проіснувати ще понад 100 років. Цікаво, а що скажуть ті, хто колись знайде їх?


Ще один проєкт «Я хочу, щоб ти торкнувся мене (Jitter Bug)» вимагає від глядачів дотику, і лише тоді архівний РК-екран, пружина та зварена сталева пластина запрацюють як інструмент. Основою естетики інтерактивної скульптури «Екзоскелет» стала естетика клавіатурних інструментів, що виготовлялись на заводі у 70-80-ті роках. Тут у 3D-просторі виставлено те, що зазвичай непомітно та приховано. На створення проєкту «Відлуння заводу» Юру і Тома надихнула знайдена на заводі перфострічка, яка використовувалася як носій цифрової інформації. Спостереження за алгоритмами, у яких була залучена перфострічка, дало можливість виявити закономірності, дещо схожі на алгоритми передачі даних у сучасній електронній музиці. Артисти використали можливість перекодування отриманої інформації у музику.

Про враження
Том Конаті:
«Це моя перша резиденція. Я не знав, що буде тут відбуватись, чого очікувати, але спробував себе і в мистецьких практиках, і в електронній музиці. Наприкінці можу сказати, що це новий прекрасний досвід… На заводі не так багато всього сучасного, проте є дуже цікаві речі, наприклад лазерний або 3D принтер. Більша частина заводу – історичні речі, і було цікаво дізнатись, як їх можна використовувати в контексті сучасних технологій та практик. Виявляється, це можна зробити: є серйозний потенціал та унікальні речі. Можливо, ми не знаємо до кінця, що вони мають робити, але сам процес їх пізнання й застосування може бути на диво корисним, цікавим та вдалим»
Юрій Тимошенко:
«Я знав, що займатимусь тут технічними речами, й швидше за все ми більше зрозуміємо про те, як створювати синтезатори. Але я не знав, що буде настільки класно, що я навчуся стільком багатьом речам! Тепер повністю розумію, як я міг би зробити власний синтезатор, набагато краще розумію, як працюють різні електронні або механічні девайси… Обидві резиденції зібрали цікавих й талановитих людей, щоб працювати над відновленням заводу. Впровадження тут процесів та практик, які призведуть як до подальшого розвитку Житомира, так і до створення нових електронних девайсів в Україні, – надзвичайно важливі процеси. У культурному плані це збирає креативних людей, популяризує Житомир. Люди надихаються естетикою міста й можливістю працювати з нею та доступом до унікальних речей, які важко знайти».

Про Житомир
Том Конаті:
«Це мій перший візит до Житомира. У вас прекрасне місто: вулиці, місця, де можна добре поїсти, красивий парк».
Юрій Тимошенко:
«Мені сподобався Житомир. Я був тут раніше, але не так багато бачив. Цього разу роздивився. Тут приємна атмосфера, гарні люди, багато затишку та спокою, і при цьому місто не позбавлено життя. Хочеться повернутись сюди знову»

Від редакції Завершились V:UNCASE і СИГМА-2021, роз’їхались резиденти, проте творчі тандеми, знайомства й дух «Вимірювача» кожний і кожна забрали з собою. А це означає, що найцікавіше попереду!

СИГМА-2021 — це індивідуальні саунд-резиденції у Житомирі, організовані в партнерстві інноваційного парку «Вимірювач», Carbon, Важка Культура / Heavy Culture, платформи «Острів», заводу «Eлектровимірювач» та за підтримки Українського культурного фонду з метою популяризації мистецтва звуку та виявлення нових саунд-арт-практик.
Куратор(к)и: Олександра Халепа та Олександр Гузєєв

Текст: Оксана Давиденко
Фото: Альона Савосіна

0

Вас це може зацікавити