Facebook icon Instagram icon

Український авангард. Народжені вільними

#Події 5 Квітень, 2017 Автор:

0

Питання розвитку та становлення українського авангарду напряму  пов’язані з самоідентифікацією української нації. Душа нашого народу не тільки в піснях чи строях, вона ще закодована в культурних цінностях світового масштабу, до яких належать твори Бурлюка, Петрицького і Малевича

Бажання дізнатись про історію формування та розвитку українського авангардного мистецтва привело житомирян на зустріч з незалежною дослідницею Тетяною Філевською та креативною директоркою Українського кризового медіа-центру Олесею Драшкабою, яка відбулася у  «Львівській Майстерні Шоколаду» за сприяння ГО «Житомир! Зроби голосніше».


Гостей запросила та представила громадська діячка, одна з очільниць організації «Житомир! Зроби голосніше» Людмила Зубко.  Емоційна, жива розповідь про український авангард – повернення цілого пласту нашої  самобутньої культури, яка давала поштовх для розвитку і окремим митцям, і цілим культурним течіям.

Розповідь про український авангард – це повернення цілого пласту нашої  самобутньої культури

Впродовж всієї радянської епохи відбувалось знищення української ідентичності: все, що не вписувалось в образи «шароварного козака» чи «забитого селянина», було старанно витерто із пам’яті людей. Ще на початку минулого сторіччя унікальна проєвропейська спрямованість, глибоке народне коріння та створення в культурі інноваційного контексту зробило український авангард явищем у світовій культурі.

Експерименти з фарбами, кольорами, світлом лягли в основу авангардних течій. Зароджений в умовах стрімкого технічного прогресу та втілення соціал-демократичних ідей, український авангард розвивався на ґрунті меценатства. Вражаюче випередження свого часу, прогресивний погляд на майбутнє вирізняли художників-авангардистів, які активно транслювали своє бачення.

Експерименти з фарбами, кольорами, світлом лягли в основу авангардних течій

За 20 років свого існування український авангард подарував світові не тільки багато видатних імен, а й різні доленосні ідеї. Хто знає, що українська авангардистка Олександра Екстер внесла новаторство у використання театральної сцени, Вадим Меллер дав життя кінетичним виставам, а Володимира Маяковського зробив поетом український художник-футурист Давид Бурлюк?

За 20 років свого існування український авангард подарував світові багато видатних імен


Говорили і про Малевича, якого світ знає як автора геніального «Чорного квадрату», чия творчість долає часові та географічні кордони. Саме йому вдалося довести, що ані колір, ані світло, ані форма не є абсолютом в мистецтві, що навіть крапка може бути формою.
Книга «Казимир Малевич. Київський період 1928-1930» дає читачам уяву про те, як жив і працював художник, архітектор та філософ у Києві. Приємним відкриттям на зустрічі стала розповідь про родовід дворян Малевичів, віднайдений у житомирському архіві. Ще й у гості до Житомира Казимир Малевич приїздив неодноразово: тут мешкала його молодша сестра Вікторія.

Малевич неодноразово приїздив в Житомир


Космічні, революційні погляди та  національна самоідентифікація не вписувались в теорію мистецтва тоталітарного режиму, тому про наш, український авангард зручніше було забути. Але забувати про культурні пласти небезпечно, і тільки усвідомлення  того, що ми є нащадками великих митців, обов’язково буде рухати нас уперед.

Фото: Сергій Григорчук
Текст: Оксана Давиденко
Використані матеріали сайту http://avantgarde.org.ua/

0

Вас це може зацікавити