Facebook icon Instagram icon

Звуки «Вимірювача»: резиденції як магніт

#Місця 16 Вересень, 2021 Автор:

0

Що ви знаєте про резиденції й резидентів? Думаєте, це про королівські палаци чи про колег Джеймса Бонда? Зовсім ні! Одним із визначень поняття «резиденція», яке дає академічний тлумачний словник, дійсно є місце перебування уряду, керівників держав та високопосадовців. Проте існує ще одне тлумачення: резиденція – це місце постійного проживання або перебування кого-небудь. Відповідно, й резиденти – це ті, хто там перебуває. Запитаєте, до чого тут Житомир? Так у нас же є свої резиденції! Не знали?

Для початку скажемо, що історія резиденцій, зокрема творчих, не така вже й нова. Подорожі для митців завжди були джерелом натхнення, проте резиденції у сучасному розумінні почали з’являтись наприкінці XIX століття. Митці отримували ресурси для творчого розвитку – час, місце, налагоджений побут, матеріали, а натомість продукували й матеріалізували свої мистецькі знахідки. Резиденції стали організаціями-посередниками між художником і територією. Найчастіше формат резиденції застосовується з метою вирішення певної проблеми, наприклад, відновити цю саму територію, дати їй нове життя, або ж задовільнити місцевий культурний запит.

Ще одна історія – це коли є певне обладнання, яке сам митець не може використовувати з різних причин у своїй майстерні, а у форматі резиденції – все на місці, під рукою. Митці не готують свій проєкт до резиденції, їм пропонують сфокусуватися на дослідженні території або конкретних професійних завданнях, метою яких є напрацювання нового бачення або нового продукту.

У світі існує безліч резиденцій, наприклад при престижних музеях, проте потрапити туди досить непросто. Наприклад, Queens Museum, музей мистецтв у Нью-Йорку, має не лише експозиції, а й великий освітній центр та пропонує дворічну резиденцію для художників. Там митці можуть кілька днів на тиждень працювати у музейному просторі та відвідувати освітні семінари, і це дає потім дуже серйозний поштовх у кар’єрі. Існують також програми, які спеціалізуються на поєднанні мистецтва і технологій, що дуже актуально сьогодні. Наприклад, Новий музей у Нью-Йорку з 2014 року відкрив перший музейний інкубатор New Inc — унікальний простір, де митці поєднують мистецтво, дизайн і технології, реалізуючи проєктні задачі. Навіть Facebook у 2005-му дав приклад великим корпораціям, демонструючи, наскільки цікавим і продуктивним може бути такий формат роботи. Тоді Марк Цукерберг запросив художника Девіда Чое на індивідуальну резиденцію для виконання кількох настінних розписів в офісі компанії. За це Девід Чое, до речі, отримав пакет акцій. Непогано, правда ж? З 2012 року куратори Facebook вже регулярно запрошують художників попрацювати в різних філіях. Та й Google тестував Tilt Brush, новий інструмент для створення 3D-зображень у віртуальній реальності, запрошуючи художників, мультиплікаторів, дизайнерів і навіть танцюристів.

Але мова не лише про закордонний досвід – в Україні також реалізуються потужні проєкти у форматі резиденцій. Наприклад, Kyiv A-I-R – київська резиденція для молодих художників, ініційована Kyiv Platform for Contemporary Art, яка працює з 2013 року; КЕРАМОрезиденція Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному, що почала існування у 2012; фонд «ІЗОЛЯЦІЯ» працює з резидентами з 2010 року. Мабуть, не варто перераховувати всі існуючі проєкти – їх можна пошукати в мережі, загуглити і податись на групову або індивідуальну резиденцію – кожний формат має свої переваги.
Проте де ж Житомир? Річ у тім, що для участі в такому проєкті вам не потрібно їхати кудись далеко. Саме у нас, на «Вимірювачі», і працюють подібні проєкти. І якщо колективна резиденція V:UNCASE на «Вимірювачі» відбувалася вже вдруге, а ось новинкою с цьому сезоні стало заснування індивідуальних резиденцій.

Наприкінці літа у Житомирі працювала резиденція «V:UNCASE. Return», в рамках якої 15 митців і мисткинь з різних міст України стали учасниками саунд-проєкту на заводі «Електровимірювач». Завдання, поставлене перед учасниками й учасницями, мало дати відповідь на питання: «Чи можливо віднайти нове у звуці?». Впродовж 10 днів тут відбулось дуже багато цікавого: чотириденний освітній інтенсив із роботи зі звуком, індивідуальна робота над саунд-проєктами; обмін досвідом та вечірні артіст-токи від резидентів та резиденток і, звичайно ж, наприкінці всього – експозиція здобутків резидентів та резиденток «Вимірювача».

Учасниці й учасники працювали у чотирьох студіях для роботи зі звуком, взяли участь в освітніх програмах та воркшопах, де познайомилися зі звуковою етнографією, заглибились у модульний синтез, опанували використання аналогових і цифрових сенсорів та створення патчів (прим. ред.: збережений у пам’яті музичного синтезатора набір параметрів звучання певного звуку, що програмуються) та навіть працювали з тілом і голосом.

Завдяки унікальності «Електровимірювача», який колись здійснював випуск електронних музичних інструментів, була створена «Лабораторія звуку». Це дало підґрунтя для організації індивідуальних та колективних резиденцій «СИГМА-21» та «V:UNCASE. Return».

Тут врахували, що для деяких митців комфортнішим є не колективний, а індивідуальний формат і наодинці з собою вони більш продуктивні (якщо продуктивність можна вважати маркером творчості). Для таких у цьому році на «Вимірювачі» організували індивідуальні резиденції. Перед учасниками постало завдання: показати нові грані мистецтва звуку, створити оригінальні саунд-практики. Троє індивідуальних учасників і один тандем з двох резидентів працювали на стику мистецтва, музики й експериментальних технологій. Також різнився й формат перебування учасника на резиденції: митець працює один, але резиденції накладаються одна на одну, тому була змога спілкуватися з колегами та взаємодіяти зі спільнотою «Вимірювача» й міста. Резиденти проводили артіст-токи, майстер-класи, виступали у форматі лекції та готували відкриту презентацію свого проєкту.

Одного з резидентів «СИГМИ», Олексія Шаталова, ви вже знаєте. Про інших – розповіді попереду. Що створили резиденти й резидентки, можна було побачити на «Вимірювачі» у перші вихідні вересня. Немає сенсу це переповідати, оскільки це треба бачити, а точніше – чути особисто. Скажемо лише, що було цікаво, святково й іноді навіть вражаюче. Але тим і унікальне мистецтво, яке не залишає байдужим. Ми певні, що невдовзі «Вимірювач» вражатиме новими ідеями, а для нас, тих, хто пишається своїм містом, з’явився для цього новий привід: існують мегакруті арт-резиденції в Житомирі, на «Вимірювачі».

До слова, всі резиденти тепер теж вважають Житомир майже рідним містом. Але про це трохи згодом…

Довідка У 2021 році проєкт став можливим завдяки партнерству інноваційного парку «Вимірювач», платформи «Острів», TCM Audio, заводу «Електровимірювач» та підтримці Українського культурного фонду.
Куратор(к)и резиденції «V:UNCASE.Return» — Олеся Оникієнко і Саша Долгий (ГО «Інститут Звуку») у співпраці з Анною Хвиль.
Куратор(к)и резиденції «СИГМА-2021» — Олександра Халепа (Carbon) та Олександр Гузєєв (Важка Культура / Heavy Culture).

Текст: Оксана Давиденко
Фото: Альона Савосіна

0

Вас це може зацікавити