Facebook icon Instagram icon

Мистецький досвід: ТОП-5 ознак куратора-профі

#Люди 16 Жовтень, 2021 Автор:

4+

Якщо вас запитають, хто такий куратор, і колишні, і нинішні студенти вишів швидше за все пригадають людину, яка опікувалась вчорашніми школярами у дорослому студентському житті. Для когось куратори стали справжніми друзями, хтось сьогодні і не пригадає особу, яка своїми функціями нагадувала класних керівників. Сенс кураторства, закладений у латинському «curare», — це дійсно опіка й турбота. Чи мистецьке кураторство передбачає опіку й турботу про художника? Ділимось думками кураторів мистецьких резиденцій V:UNCASE та СИГМА-2021 на «Вимірювачі»

Кураторство у мистецтві — не нове поняття, певна еволюція якого відбувається повсякчас. Куратори сучасних мистецьких резиденцій давно відійшли від банального наставництва, і сьогодні це вже скоріш напарники, які спільно реалізують проєкти. Яким же має бути хороший куратор?

Ознака № 1. Фаховість
Зовсім не обов’язково мати величезний досвід кураторства (колись же треба зробити це вперше); потрібно у першу чергу бути професіоналом або професіоналкою у сфері, яку представляєш. Один із кураторів V:UNCASE Саша Долгий має не лише досвід і фаховість, а й власне бачення того, яким є хороший куратор. У минулому році Олександр брав участь у тристоронній міжнародній резиденції для жінок-композиторок і продюсерок, де представниці Швеції, Польщі та України попри всі перешкоди у вигляді карантинних обмежень все ж взяли участь у мистецькому проєкті. «Спираючись на свою стратегію, ми формуємо спільноту музикантів. Це довготривалий процес, який вимагає вкладень енергії, бажання, ентузіазму. Куратор — це друг, але у професійній сфері це ще й довірена особа, людина зі знаннями, баченням процесів. Комунікація з куратором — це спілкування з довіреною особою, але якщо говорити про V:UNCASE, то можна сказати, що наші резиденти теж нас навчали. Куратору треба знати особистісні тонкощі резидентів, заглиблюватися з ними у визначену тему, розуміти бачення резидентів. Ця комунікація має не зруйнувати ту конструкцію, яка є всередині у людини, і у той же час допомогти розвиватись. Куратор має бути своєрідним компасом, який допомагає резиденту знайти більш яскраве рішення», — таким бачить процес спільної роботи Саша Долгий.

Ознака № 2. Сфокусованість
Ще одна хороша риса, якою мають бути наділені куратори — це дуже конкретна сфокусованість на певній складовій. Чим погано мати куратора чи кураторку, які є медійними й упізнаваними, мають хороші соціальні зв’язки та допомагають із просуванням у професійному середовищі? Для жінок, котрі працюють у сфері електронної музики, кураторка Олеся Оникієнко — справжній подарунок долі. «Цьогоріч на «Вимірювачі» відбувся мій четвертий досвід кураторства. Я була кураторкою у минулорічний резиденції V:UNCASE на «Вимірювачі», у міжнародній резиденції для жінок-артисток з України, Швеції і Польщі. Першою резиденцією, де я здобула кураторський досвід, була мистецька резиденція «Над богом» у Вінниці, де моєю зоною відповідальності була частина «Womens Sound». Це платформа, яка працює з жінками-артистками і просуває їхню творчість. Так ми боремось за більшу кількість місць у лайн-апах (прим. ред.: лист розважальних заходів в окремо взятому місці — список артистів, ді-джеїв, путівник по вечірці, що публікується в афішах, програмках), саме для дівчат і жінок, оскільки сьогодні у цій сфері перевага у чоловіків. Зазвичай штучно ми не намагаємось дотримуватись гендерного балансу, проте у дівчат часто присутнє невміння себе презентувати, невпевненість у власних силах», — згадує свій кураторський досвід музична продюсерка та композиторка Олеся Оникієнко.

Ознака № 3. Організаторські здібності
Одна з ознак куратора-професіонала — високий рівень організаторських здібностей. Анна Хвиль — композиторка, мисткиня, минулоріч почала свою взаємодію з «Вимірювачем» у ролі викладачки й менторки напрямку, пов’язаного зі звуковим ландшафтом. Цього року на резиденції V:UNCASE Анна курувала освітню програму з п’яти модулів, які давали можливість поглянути на звук з дуже різних сторін. «Мені часто хочеться брати участь у заходах чи програмах. Якщо такі, що нам потрібні, ніхто не проводить, ми самі їх організовуємо. І тоді я курую ті події, у яких хотіла б бути учасницею, — говорить про свій кураторський досвід Анна Хвиль. — Часто наші резиденти й резидентки — це люди, котрі вивчали щось самі за доступною інформацією в інтернеті або експериментальним шляхом. Класно, коли є можливість організувати освітній процес, запросити людей, які передають специфічні знання».

Ознака № 4. Універсальність
Олександр Гузєєв має з «Вимірювачем» тісний зв’язок: минулого року він брав участь у резиденції як запрошений музикант. Куратор СИГМА-2021 переконаний, що однією з необхідних рис є універсальність. Щоб отримувати результат, куратору потрібні не лише творчі навички й досвід, а також стратегічне мислення та вміння створювати колаборації. «Кураторство складається з сукупності рис, а у сумісних кураторських проєктах вдале поєднання людей зі спільним баченням, зв’язком через схожі риси та унікальність кожного окремо створюють шлях, через який можна єднати митців та їхні твори з людьми…», — поділився Олександр.

Ознака № 5. Робота в команді
А ще куратори — це завжди командні гравці. Кураторка резиденції СИГМА-2021 Олександра Халепа згадує: «Разом з командою, з «Вимірювачем», ми давали можливість художникам взаємодіяти з простором. Створилась певна історія, яку вони спробували упакувати у свої роботи. У тих роботах, які можна було почути й побачити, є часточка «Вимірювача», у кожній з робіт є складова особистого досвіду учасника й заводу. По завершенні серії резиденцій ми усвідомили, що кожна робота — це частина спільної карти, спільної історії, яку ми створили впродовж резиденції».

Ознака № 6. Вмотивованість
Не можна не додати ще одну важливу рису, необхідну куратору, — високу вмотивованість. Тут ми  нагадаємо про Рому Банана, який був викладачем на резиденції V:UNCASE, проте має досвід кураторства у минулому році: «У мене інженерна освіта, проте електроніку я ніколи не вчив, ігнорував, думав, що вона мені не потрібна. Коли зацікавився експериментальним звуком, сам почав експериментувати, з’явились інтерес і мотивація, навчання пішло швидко на основі зацікавленості», — поділився Рома. Своєю вмотивованістю він «заразив» усіх резидентів, коли дуже доступно пояснив, як можна самостійно створити простий звуковий пристрій — синтезатор і зробив це разом з резидентами цього року.

Пам’ятаєте прислів’я про Вчителя, котрий з’являється, тільки-но Учень готовий отримувати знання? Напевно, те ж стосується і кураторів: якщо прагнете досліджувати або створювати щось нове, ви їх обов’язково знайдете у потрібний час у потрібному місці, яким цілком вірогідно може стати «Вимірювач».

Довідка Резиденція V:UNCASE. Return стала можливою завдяки партнерству інноваційного парку «Вимірювач», ГО «Інститут Звуку», платформи «Острів», TCM Audio, заводу «Електровимірювач» та підтримці Українського культурного фонду. Куратор(к)и проєкту – Олеся Оникієнко і Саша Долгий у співпраці з Анною Хвиль.
Резиденція СИГМА-2021 стала можливою завдяки партнерству інноваційного парку «Вимірювач», Carbon, Важка Культура / Heavy Culture, платформи «Острів», заводу «Електровимірювач» та підтримці Українського культурного фонду. Куратор(к)и — Олександра Халепа та Олександр Гузєєв.

 

Текст: Оксана Давиденко
Фото: Альона Савосіна
Титульне фото: Ніка Попова

4+

Вас це може зацікавити